Hejtman protestuje u ministra proti rušení některých rychlíků

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický zamířil v pátek 31.7.2015 do Prahy za ministrem dopravy Danem Ťokem Jedním z hlavních témat jednání bude kromě výstavby rychlostní silnice R35 také objednávka železniční dopravy pro období 2015/2016.Ministerstvo pro následující rok plánuje například zrušení zastavování vlaků vyšší kategorie v České Třebové nebo úplné zrušení ranního vlaku IC 542, čímž bude zhoršena dopravní obslužnosti Pardubického kraje.

„Tímto rozhodnutím se vracíme k modelu z let 2013/2014 s tím, že znovu nemůžeme najít s úředníky ministerstva shodu. Naším hlavním argumentem pro zastavení vlaků v České Třebové je existující železniční uzel, kde se kříží několik hlavních tranzitních koridorů, ale také vybudování terminálu za více jak 330 milionů korun. Považujeme proto za důležité, aby byl terminál využíván a tato zásadní investice tak nepřišla vniveč,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Argumentace ministerských úředníků, že srovnatelná sídla mají horší dopravní obslužnost, je podle něj lichá. V Pardubickém kraji a zejména pak v jeho východní části je celá řada menších sídel, která mají tradiční spádovost právě do dopravního uzlu v České Třebové.

„Jedná se o věcný nikoliv politický problém, ale vzhledem k nemožnosti diskuse s úředníky bude nutné, aby byl řešen na politické úrovni,“ řekl Martin Netolický, který také připomněl, že ve věci zastavování vlaků vyšší kategorie v České Třebové se uskutečnila v minulosti celá řada jednání a že zastavování vlaků vyšší kategorie v České Třebové prokazatelně nemá vliv na jízdní dobu vlaků, nedochází ke zdržení jednotlivých spojů, ale ani ke snížení propustnosti železniční trati.

Druhým tématem, které se dotýká dopravní obslužnosti Pardubického kraje, bude jednání o zrušení ranního spoje IC 542 pravidelně zastavujícího v železniční stanici Ústí nad Orlicí.

„Bezdůvodné zrušení obsluhy železniční stanice Česká Třebová a Ústí nad Orlicí je možno brát jako narušení dopravní obslužnosti Pardubického kraje. Důvodem je především ta skutečnost, že s ohledem na vyčerpanou kapacitu dráhy již nelze doobjednávat regionální vlaky osobní dopravy. V případě Ústí nad Orlicí se zrušením IC 542 citelně zhorší dopravní obslužnost okolí Letohradu, Lichkova a Králík, což je pro nás nepřijatelné,“ uvedl hejtman ve svém dopisu ministru dopravy.

Podle něj je to další zásah ministerstva, který tyto části kraje s horší nabídkou zaměstnání, odsuzuje ke špatné dostupnosti k významným místům v kraji s vyšší nabídkou pracovních příležitostí.

V předchozím případě se jednalo o zrušení dálkové dopravy přes přechod Lichkov do a z Polska.

„Uvedený krok byl proveden i přes to, že před elektrifikací trati Letohrad – Lichkov bylo součástí ekonomického hodnocení stavby vedení vlaků dálkové dopravy. Zároveň musím poukázat i na tu skutečnost, že při přípravě modernizace železniční stanice Ústí nad Orlicí byl brán ohled při výpočtech ekonomických a provozních ukazatelů na významnost železniční stanice, jako přestupního bodu právě na regionální vlaky ve směru na Letohrad a opačné,“ dodal Martin Netolický, který žádá ministra o odstranění těchto negativních prvků v návrhu jízdních řádů dálkové železniční dopravy.

Zdroj: http://pardubice.idnes.cz/problemy-jizdnich-radu-projedna-hejtman-s-ministrem-f9m-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150730_094339_pardubice-zpravy_jah